Nekpijn

Ik heb veel mensen onder behandeling die klagen over nekpijn: pijn en/of stijfheid in de regio tussen het achterhoofd en de schouders, eventueel in combinatie met bewegingsbeperking van de nek. Nekpijn is na lage rugpijn en schouderklachten de meest voorkomende klacht van het bewegingsapparaat. Ongeveer 30% van de Nederlandse bevolking heeft in de loop van een jaar wel eens last van nekpijn. En de kans dat je in je leven in ieder geval een keer nekpijn hebt, ligt tussen de 50 en 70%.

Nekpijn

Kenmerkend voor nekpijn is het fluctuerende en veelal langdurige beloop, en het kan veel ongemak en beperkingen met zich mee brengen. Mensen zijn in sommige gevallen niet meer in staat hun werk, hobby of sport uit te oefenen.

Nekpijn komt dus veel voor en neigt lang te duren. Maar wat is er aan te doen? Als je kijkt naar mogelijke therapieën en behandelingen, dan zijn er heel veel mogelijkheden. En de ene therapie roept nog harder de oplossing te zijn dan de ander. Je zou door de bomen het bos niet meer zien, door alle verschillende therapieën en het effect dat ze claimen.

Ook hierin is mijn overtuiging dat wetenschappelijk onderzoek richting zou moeten geven aan de keuze die hierin gemaakt wordt. Alleen op deze manier is het mogelijk om het kaf van het koren te scheiden.
Oefentherapie in combinatie met manuele therapie is een, wetenschappelijk bewezen, effectieve manier om nekpijn en nekklachten te verminderen.

Ook manuele therapie alleen heeft zijn effect bewezen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het manipuleren (kraken) van het bovenste gedeelte van de nek enige risico’s met zich mee brengt. Mijn ervaring is dat het manipuleren van de nek meestal ook niet nodig is om effect te krijgen. Door middel van milde en zachte manuele technieken kan daar hetzelfde effect bereikt worden.

De andere paramedische behandelingen lijken beduidend minder effectief. Zo heeft massage alleen een beperkt effect in combinatie met andere behandelingen en is het niet duidelijk of massage als monotherapie werkzaam is. Acupunctuur heeft slechts een matig effect op de pijnbeleving bij chronische nekpijn, en is duidelijk minder effectief dan manuele therapie.

Maar de keuze voor de therapievorm is meer dan alleen wetenschap. De wens en voorkeur voor therapie van de persoon met de nekpijn, is van grote invloed op de uiteindelijke keuze.

Last van nekpijn?

We kijken graag wat we voor je kunnen doen, boek nu een gratis intake.

“Als gevolg van artrose al langere tijd last van nekklachten. Hiervoor al door verschillende fysiotherapeuten behandeld, zonder veel resultaat. Na enkele behandelingen door Chris van FysioChris al snel verlichting van mijn klachten, waardoor ik de meeste dingen weer probleemloos kan doen.”

Carla Beukers

50 jaar